SASKIA KOOPMAN

over de Argentijnse tango

Aanbod Argentijnse tango

Alle lessen worden gegeven in de dansschool van van Eijkeren aan de Walensingel in Middelburg

door Hans Selders en Saskia Koopman

Beginners-lessen

Let op! In januari 2020 start er geen Beginners 1 cursus!

In september 2020 is de eerstvolgende proefles Argentijnse tango.

Bij voldoende belangstelling zal na de proefles een lessenreeks van 12 lessen volgen voor beginners.

Beginners 2 voor iedereen die de Beginners 1 cursus heeft gevolgd.

12 lessen op woensdagavond vanaf 8 januari 2020 van 20.15 – 21.15 uur

Half-gevorderd 2 voor iedereen die de Half-gevorderd 1 cursus heeft gevolgd.

12 lessen op woensdagavond vanaf 8 januari 2020 van 21.15 – 22.15 uur

Opgeven voor de cursussen bij

hansselders@yahoo.com

of bij

saskiakoopman@yahoo.com

 

 Geschiedenis van de Argentijnse tango

Aan het eind van de negentiende eeuw kwam de Argentijnse tango als dansstijl op in Buenos Aires en Montvideo in Zuid-Amerika. Ontstaan vanuit al de muzikale invloeden die de duizenden immigranten die uit Europa aan land kwamen meebrachten. Zij hadden vaak al hun bezittingen verkocht om de overtocht te kunnen betalen en waren vol hoop om in Argentinië een nieuw leven te beginnen. 

 

In de woonkazernes waar deze mensen gehuisvest werden waren de omstandigheden ronduit armoedig.

 

Om wat vertier te hebben en te ontsnappen uit deze uitzichtloze situatie ging men muziek maken en dansen. Uit al deze muziekinvloeden is de Argentijnse tango ontstaan. In veel tangomuziek is  de weemoed terug te horen van de eerste bewoners van de Rio de la Plata. Omdat er onder de immigranten meer mannen dan vrouwen leefden, werden uit Europa, dikwijls onder valse voorwendsels vrouwen uit Europa ‘geïmporteerd’.

 

De man die goed kon dansen was in het voordeel bij deze vrouwen. De Argentijnse tango werd destijds geassocieerd met prostitutie en criminaliteit.
Rond 1912 kwam de tango naar Parijs, waar deze werd omarmd door de hogere klasse. Na Parijs kwam de tango terug naar Argentinië waar ze zich verder ontwikkelde en uiteindelijk verspreide over de hele wereld. En zoals  heden ten dagen in de milongas wordt gedanst.

 

 

 

Ballroom versus Argentijnse tango

 De Argentijnse tango lijkt niet op de zogenoemde ballroom-tango. Het grootste verschil is allereerst de muziek. Maar ook in de danshouding is het verschil te zien. Bij de ballroom danst het paar met het bovenlichaam uit elkaar wijkend. Er wordt gedanst volgens een vooraf ingestudeerde choreografie waar beide partners zich aan houden. In de dans zie je vloeiende lijnen, afgewisseld door schokkerige, staccato-achtige bewegingen.

 

Argentijnse tango wordt gedanst op klassieke tangomuziek van veelal oude orkesten uit het begin van de twintigste eeuw. Het paar is dichtbij elkaar met het bovenlichaam Vanuit de vele figuren en sequenties die je in de lessen leert wordt al improviserend gedanst, waarbij de leider (meestal de man) alle bewegingen met zijn bovenlichaam aangeeft. De muziek is hierin leidend. De volger (meestal de vrouw) staat met al haar vezels open voor hetgeen de leider aangeeft en volgt actief alle lichamelijke signalen. Zo vloei je samen in de muziek.

 

Wedstrijden of niet…

 Nog een verschil: bij Argentijnse tango komt het bijna niet voor dat er danswedstrijden zijn. Er wordt gedanst voor de gezelligheid, de verbinding. In de milonga wordt steeds van danspartner gewisseld.

Cultuur

 Sinds 2009 is de Argentijnse tango in Dubai uitgeroepen tot immaterieel cultureel werelderfgoed. Je kunt waar dan ook ter wereld een milonga binnenlopen, je voelt je meteen ‘thuis’. Mensen reageren over het algemeen gastvrij en hartelijk. De dames worden, als het goed is, door de leiders gevraagd.